Porady - ciekawostki - Fizjokorekcja


Odpowiednie buty dla mojego maluszka

ROZMIAR
Buciki powinny być minimalnie dłuższe (o ok. 1 cm) od stopy dziecka. Nie mogą być za wąskie i  nie mogą zbyt mocno ściskać stóp dziecka ponieważ utrudniają/uniemożliwiają pracę mięśni stóp. Aby stópka mogła bez przeszkód zginać się i prostować zalecamy buciki do kostki. Wyższe buty powinny mieć obszar nad kostką wykonany z miękkiego materiału. Aby zagwarantować optymalne warunki pracy paluszkom stóp czubek buta powinien być szeroki i lekko zaokrąglony, uniesiony do góry. Minimalnie zaokrąglony przód i tył buta pozwoli sprawniej przemieszczać się.

PODESZWA
Aby nie rozleniwiać mięśni stóp podeszwa ma się zginać w 1/3 długości buta (w miejscu gdzie zginają się palce dziecka). Najlepiej jak podeszwa będzie cienka, sprężysta, ani nie za twarda ani nie za miękka.

MATERIAŁ
Najrozsądniej jest kupować buty wykonane z naturalnych materiałów (skóra, gore-tex), które pozwolą stopie oddychać oraz pochłaniać pot. Unikać plastiku. But winien być lekki, miękki oraz elastyczny.

ZAPIĘCIE
Dla dobrej stabilizacji stopy wewnątrz buta najlepsze są sznurówki a zaraz po nich rzepy. Stópka dziecka nie może ślizgać się w bucie. Ma dobrze przylegać do buta w okolicy pięty i śródstopia. Zrezygnujmy z bardzo sztywnego zapiętka.

I JESZCZE JEDNA SPRAWA...
Do 5-6 roku życia (do tego wieku kształtuje się stopa dziecka) unikajmy kaloszy i klapków. Ubierajmy je tylko w razie konieczności :) zwłaszcza gdy nasza pociecha ma zdiagnozowaną wadę stóp.

ZANIM ZAŁOŻYMY DZIECKU OBUWIE
Unikaj "chodzika" !!! Chodzik zaburza prawidłowy rozwój twojego malucha. Korzystanie z chodzików powoduje nieprawidłowe obciążanie stóp, kolan, bioder oraz kręgosłupa dziecka. Zaburza prawidłową pracę układu kostnego oraz mięśniowo-więzadłowego.

KIEDY KUPIĆ PIERWSZE OBUWIE
Najlepiej uczynić to jak wasza pociecha będzie już chodziła. Szkoda wcześniej blokować naturalny rozwój stópek, krępować i ograniczać swobodę ruchu.


Z dzieckiem na basen

DLACZEGO WATRO ROZPOCZĄĆ ZAJĘCIA NA BASENIE
- ćwiczenia są doskonałą zabawą dla dziecka, relaksują go zarówno fizycznie jak i psychicznie;
- w istotny sposób wpływają pobudzająco na tempo i jakość rozwoju fizycznego i umysłowego maleństwa;
- są gimnastyką dla mięśni i stawów malca, przez co w efekcie normalizują napięcie mięśniowe, pobudzając jednocześnie prawidłowy rozwój gorsetu mięśniowego oraz aparatu ruchu;
- stanowią profilaktykę skrzywień kręgosłupa;
- wspomagają proces rehabilitacji;
- podnoszą ogólną odporność młodego organizmu na zakażenia i infekcje;
- odgrywają niebagatelną rolę w budowaniu więzi emocjonalnej między dzieckiem a rodzicami, którzy mogą aktywnie uczestniczyć w zajęciach;

W JAKIM WIEKU ROZPOCZĄĆ
Optymalnym okresem do rozpoczęcia zajęć jest przedział wiekowy między 3 i 5 miesiącem życia. Zajęcia można jednak rozpocząć w 8 tygodniu życia, jeśli dziecko w pozycji na brzuchu umie unosić głowę,  robi to często i chętnie w ciągu dnia. Warto zaznaczyć, iż większość maluchów do 6 miesiąca życia posiada odruch wstrzymywania powietrza pod wodą. Później odruch ten stopniowo zanika, jeśli nie jest podtrzymywany poprzez regularne wizyty na basenie. Zajęcia na basenie można rozpocząć również ze starszymi dziećmi, jednak wymaga to dużo większej cierpliwości od opiekunów- warto jednak i wtedy podjąć taką decyzję ze względu na wszechstronne korzyści zdrowotne.

SAMODZIELNIE CZY POD OKIEM SPECJALISTY
Zdecydowanie polecane są zajęcia w wyspecjalizowanych szkołach pływania dla niemowląt i dzieci. Szczególnie jeśli dotyczy to najmłodszych maluchów, gdy kontakt z dzieckiem jest utrudniony. Doświadczony instruktor będzie umiał ocenić aktualne możliwości dziecka i podpowie w jaki sposób postępować z maluchem, aby ten czuł się komfortowo w wodzie.



Dbajmy o zdrowe zęby malucha

ZĘBY
W toku rozwoju osobniczego człowieka pierwotnie pojawia się 20 zębów mlecznych, które potem stopniowo są zastępowane przez zęby stałe- zazwyczaj jest ich ostatecznie 32.

DLACZEGO NALEŻY LECZYĆ ZĘBY MLECZNE
Potencjalnie każdy nieleczony ząb mleczny może wpłynąć na ogólny stan zdrowia dziecka. Zdarza się bowiem, że powikłana próchnica zębów staje się źródłem wielu zaburzeń zdrowotnych, w tym chorób centralnego układu nerwowego, nerek, pęcherza, płuc, oskrzeli czy chorób stawów itp.

KIEDY I W JAKI SPOSÓB ROZPOCZĄĆ HIGIENIZACJĘ JAMY USTNEJ
Ostatnie doniesienia naukowe mówią, że oczyszczanie jamy ustnej malucha należy rozpocząć około 3 miesiąca życia.
Zabieg można wykonać wykorzystując silikonowe nakładki umieszczone na palcu osoby dorosłej przecierającej dziąsła lub domowym sposobem owijając palec fragmentem pieluchy tetrowej nasączonej ciepłym roztworem rumianku.

PIERWSZA PASTA I SZCZOTECZKA DO ZĘBÓW
W ramach profilaktyki zaleca się użycie pasty z zawartością fluoru o stężeniu 500 ppm już po pojawieniu się pierwszego zęba i stosowanie jej do 2-go roku życia. Po pojawieniu się pierwszych zębów można wprowadzić wielopęczkową szczotkę do zębów z wygodną dla osoby dorosłej rękojeścią.

PRZEDZIAŁ WIEKOWY 2-6 LAT I POWYŻEJ
Sugerowane stężenie fluoru w pastach dla dzieci w wieku 2- 6 lat to 1000 ppm i 1450 ppm dla dzieci starszych.

CZĘSTOTLIWOŚĆ SZCZOTKOWANIA
Zabieg mycia zębów należy powtarzać u dzieci dwukrotnie w ciągu dnia. Pierwsze szczotkowanie należy wykonywać po śniadaniu, drugie przed snem malucha. Warto zwrócić uwagę, żeby mycie zębów dzieci w wieku przedszkolnym zawsze nadzorował i uzupełniał dorosły- tylko wtedy będzie ono w pełni skuteczne Uśmiech.

ORTODONCJA
Zdrowie poszczególnych zębów jest równie ważne jak ich wzajemne dopasowanie. Prawidłowy zgryz będzie wpływał nie tylko na walory estetyczne, ale również na właściwą funkcję żucia. Niewątpliwie obecność wady zgryzu może stymulować powstawanie próchnicy, może także powodować uszkodzenia stawu skroniowo- żuchwowego, a w efekcie występowanie szumów w uszach. Pierwszą ocenę zgryzu malucha przez specjalistę- ortodontę warto przeprowadzić w wieku ok. 5 lat, o ile rodzice wcześniej nie dostrzegą niepokojących zmian lub lekarz prowadzący nie zaleci inaczej.

 

„Wspomagaj dziecko miłością dobrym słowem. Nie naginaj go, nie krytykuj - ono i tak pójdzie swoją drogą - drogą tworzenia”

M.Kawecki